Van Amed naar de Gili eilanden

25 maart 2017 - Leerdam, Nederland

Vanmorgen zijn we rond 09.00 uur opgehaald om naar de haven te gaan voor de overtocht naar de Gili's met de Fastboat. Dat is een bloedserieuze zaak hier. In het haventje staat een tafeltje met daarachter 3 mannen. De eerste man noteert de namen en paspoortnummers, de tweede stempelt het afgiftbonnetje en de derde man geeft je de 'boarding pas' dan wordt je bagage door een aantal vrouwen (hoezo het zwakke geslacht?) aan boord gebracht. Als iedereen ingecheckt is, kunnen we aan boord. Er is een soort van steward die als iedereen zit nog een gebed doet bij het offer-bloemstuk en daarna heet hij ons welkom en kunnen we gaan. Gelukkig is de zee erg rustig, voor de zekerheid hebben we allebei toch een reispilletje op, want je weet maar nooit. Het kan nogal spoken als je op de open zee, de Lombokstraat, bent. Ook komen er nogal eens boten in de moeilijkheden. Maar gelukkig is de zee kalm er is dan ook niemand (ca. 40 mensen) ziek. Na een uurtje komen we op Gili Trawangan aan. Hier moeten we eruit en regelen we een kleiner bootje om naar Gili Meno te gaan. Het is daar op Gili Trawangang, het grootste eiland van de drie, een drukte van belang. Het wordt dan ook het party eiland genoemd. Uit luidsprekers komt een enorme herrie, wat blijkt een Balinese motorclub heeft een uitje naar dit eiland. Het is er echt zo druk. We zijn hier 3 jaar geleden geweest en hebben nu bewust voor het rustige Gili Meno gekozen. Na een kwartiertje met een kleine motorboot komen we op Gili Meno aan. We worden voor het strand van onze 'vakantieparkje' afgezet en er staan al wat mensen klaar om ons welkom te heten en de bagage over te nemen. Het ziet er allemaal heel mooi uit hier, echt paradijselijk! Voor onze kamer, of zeg maar huisje, moeten we een pad uit lopen en dan in een (voor een eiland) mooi aangelegde tuin ligt ons huisje. Het is heel mooi ruim en zelfs voorzien van een hoge cinema set (beamer).

Na uitgepakt te hebben zijn we naar het strand gegaan. Wat is het hier heerlijk! De zee is prachtig helder en blauw en het strand is wit, niet van het zand maar meer van allemaal wit aangespoeld koraal. Er staan wat ligbedden, lounge kussens en lekker stoelen en er is bijna niemand! Met ons liggen er nog 2 andere stellen. Voor de kust meren telkens toeristenboten aan die hier een snorkelstop hebben. Al snel gaan we ook het water in om te snorkelen. En het is prachtig. Ook het koraal is hier mooi. Je kunt het nog steeds niet met Egypte vergelijken, want dat is voor ons de nummer 1, maar voor Bali is dit toch een van de mooiere plekken om te snorkelen. We hebben al veel mooie vissen gezien, nog niet echt veel grote, maar dat komt hopelijk nog. En je kunt hier ook met een beetje geluk schildpadden zien, dus wie weet!  Omdat het steeds bewolkter werd hebben we rond 3 uur niet meer gesnorkeld, want dan is het zicht toch minder, omdat het donkerder onder water wordt. Toen zijn we het eiland rond gaan lopen. We hadden gelezen dat je dat in 1,5 uur kon doen. Nou ik weet niet waar het aan ligt, maar daar hadden wij toch 3 uur voor nodig. Wel met wat foto stops en uiteraard 2 X op een terrasje wat gedronken. Het viel  ons op dat dit een veel minder toeristisch eiland is. Het is overal heel erg stil en je ziet weinig andere toeristen. Er rijdt af en toe een paardenkoetsje,de enige doorgaande weg is een soort van zandpad.

Echter  het is en blijft een prachtig eiland met mooie vergezichten over een zee die uit meerdere kleuren blauw is opgebouwd. Het diner hebben we dit keer maar eens een Europees tintje gegeven en wel een Kebab en een joekel van een pizza vegetariana besteld. Biertje erbij en gaan met die banaan.

Hierna een heerlijk koude douche, dat dan weer wel, en languit liggen chillen voor onze home cinema en nog even met het thuisfront geappt en gebeld.

1. Jolanda:
    25 maart 2017
    Wat leuk al die verhalen van jullie, we laten ze ook aan pa lezen. Zo te lezen maken jullie weer heel wat mee, lekker genieten maar xx
  2. Mady Kelder:
    Leuk hoor.
    Wat hebben jullie het toch fantastisch.
    Nu lekker chillen.Wij ook en vanavond uit eten met Backx.
    Chill ze
  3. Jannie:
    25 maart 2017
    wat een mooie dag is dit geweest ,alles gaat goed een rustige zee ,een mooi eiland en een huisje om lekker bij te komen van alles wat je gezien heb chillen en dan het belangrijkste lekker eten, wat wil je nog meer geniet er maar lekker van de dagen gaan snel voorbij en voor je het weet is het weer terug naar huis nu nog lekker genieten.
    groeten Piet en Jannie.
  4. Rina en Peter:
    25 maart 2017
    Leuk om jullie zo te volgen! Geniet van de mooie dingen en wat nog mag komen. Geweldige reis hoor!
  5. Irma tLam:
    25 maart 2017
    Ik geniet met jullie mee. Kijk uit naar jullie volgende verslag. Veel plezier!
  6. Tristine:
    26 maart 2017
    Leuk al die verhalen van jullie en leuke dat jullie er van genieten
  7. Rachel:
    26 maart 2017
    Leuk hoor al die mooie verhalen van jullie.dat er nog veel mogen volgen.mooi weer daar prachtig
  8. Jolande:
    26 maart 2017
    Leuk om jullie vakantie op deze manier mee te maken