Tweede uitreiking Schoolproject Sangkun Gunung

12 maart 2016 - Sanur, Indonesië

Donderdag hebben we een lekker luierdagje gehad, eerst even bij de Hardy's geshopt. Dat is een heel grote supermarkt, beetje Makro achtig, waar ze van alles wat je bij alle toeristische winkeltjes en marktjes ziet, kunt kopen, maar dan hangt alles netjes op en alles is gewoon geprijsd. Wel zo gemakkelijk, want af en toe wordt je wel een beetje moe van al dat onderhandelen over de prijs. En, wij willen gewoon ook even kijken, voelen en ter info kijken wat iets kost. Daarna lekker beetje gefietst en op een lekker plekje onder de bomen op het strand gelegen. Omdat het de dag na de Nyepi voor veel mensen hier een vrije dag was, was het erg druk op het strand met vooral Balinezen. Leuk om te zien wat een pret ze in het water hadden, klein en groot. 's Avonds hadden we afgesproken om met Wayan en zijn gezin in het nieuwe restaurant van zijn zwager uit eten te gaan. Het restaurant heet Warung Tepi Tebing in Gianyar en is erg authentiek ingericht. Je weet niet wat je ziet als je eenmaal het slingerweggetje ernaar toe hebt bereikt. Het is ongeveer een kwartiertje van Sanur en we raden iedereen die naar Bali gaat aan, hier te gaan eten (ze halen en brengen je gratis). Je hebt een prachtig uitzicht op de rivier en het is allemaal mooi ruim opgezet en het belangrijkste, het eten is er heerlijk.ik kan het niet laten wat reclame te maken, want ik gun die mensen zo, dat het goed gaat met hun nieuwe Warung. Leuk om te zien, dat de kinderen van Wayan vooral nieuwsgierig waren naar de voor hun vreemde gerechten. Zij zaten dus aan de Bruchetta, kip cordon Blue met friet en ze dronken milkshake. Wij aten natuurlijk lekker Indonesisch: Ayam Kecap en AJ Crispy Bebek (eend). Het was zo leuk om te zien dat ze het zo geweldig vonden, uit eten met het hele gezin! Wayan vertelde dat ze dat nog nooit hebben kunnen doen, zoiets is gewoon veel te duur voor ze. De volgende dag zijn we weer naar de school in Sangkun Gunung gegaan. Dit is de tweede school die we voor ons sponsorproject gekozen hebben. We waren deze week al eerder hier geweest en toen zagen we dat er al behoorlijk wat boeken geleverd waren. Maar ze wilden wachten met uitreiken tot alles compleet was en omdat er ook hier veel behoefte was aan nieuwe schoenen, hebben we die ook voor de hele school laten kopen. Deze school is echt heel armoedig. De klassen zijn zo sober ingericht, de kinderen zitten gewoon op bankjes ipv op stoelen, dus zonder rugleuning. Zoals we vorig jaar ook al zagen, zitten ze soms wel met 3 of 4 kinderen in 1 boek te werken! Gelukkig komt hierin nu verandering. Aan de muren hangen zelden leuke versieringen, alleen wat portretten van regeringsleiders. Ze vinden dat dat anders teveel afleidt, ongelofelijk, ze zouden eens bij een school in Nederland moeten kijken! De kinderen zaten al ongeduldig te wachten tot de grote zakken waar de schoenendozen in zaten, open gingen, en ja hoor, een voor een werden ze naar voren geroepen om de schoenen in ontvangst te nemen. Ze gaven ons een hand en bedankten ons, vaak in het Engels, dat hadden ze geoefend. Zo in de klas zijn de kinderen erg verlegen, ze durven je vaak niet aan te kijken. Maar als ze eenmaal buiten zijn, komen ze los haha. Ze waren enorm blij met de schoenen, ze werden uitgebreid bewonderd en gepast. Sommige kinderen stopten de  schoenendoos meteen in hun bureautje. Toen het pauze was, namen veel kinderen de doos onder hun arm mee naar buiten, zo leuk. Zoals mijn broer gisteren zei, het leek wel of ze allemaal een beetje jarig waren. Prachtig om te zien dat kinderen zo blij worden van iets nieuws, helemaal speciaal voor hem of haar! We hebben ook de boeken uitgereikt, nou dat wordt een hele verbetering hier! Ze hebben nog wel even werk om de bibiotheek op te zetten, maar we hebben er vertrouwen in dat dat goedkomt. Ze hadden boven de deur van de nieuw in te richten bibiotheek al een nieuw bord gehangen met daarop een tekst "ga zo jong mogelijk lezen, daar wordt je wijs van", leuk toch? Hiermee hebben we ook dit project afgesloten en de mensen die dit lezen en hieraan meegeholpen hebben, wees ervan overtuigd dat jullie hulp heel erg gewaardeerd wordt, we willen jullie namens al deze kinderen heel erg bedanken. Het is misschien een klein druppeltje op de gloeiende plaat, maar we hebben in ieder geval heel veel kinderen blij gemaakt en voor hun het verschil gemaakt. Nadat we vrolijk uitgezwaaid zijn, reden we weer terug naar Sanur. Ons laatste ritje door de mooie rijstvelden, we hebben nu al heimwee, haha.

's Middags nog lekker geluierd bij het zwembad, we hadden weer een uurtje extra want Air Asia had wederom de vlucht naar Jakarta 1 uur uitgesteld, dat zijn ook een boeven he. Als ze een toestel maar halfvol hebben, dan cancellen ze gewoon 1 vlucht en voegen er 2 samen. Gelukkig mailen ze je wel een paar uur vantevoren, dat dan weer wel.  Je kan ook niet alles hebben voor een ticket van 45 euro, haha.  Wayan bracht ons naar de luchthaven waar we afscheid van hem genomen hebben. Omdat we een retour ticket Amsterdam Jakarta hebben, zijn we nu dus weer in Jakarta. Omdat we geen risico willen lopen onze vlucht vanavond te missen, zijn we vandaag dus in het Ibis hotel vlakbij de luchthaven van Jakarta. We vermaken ons hier wel, beetje luieren en ons voorbereiden op de terugvlucht.

1. Jannie:
    12 maart 2016
    wat een heerlijke afsluiting van jullie reis, allemaal dankbare kinderen, glinsterende oogjes Ja iedereen is blij, wat wil je nog meer als de dankbaarheid die hier vandaan komt, dat jongetje met die zwarte schoenen die zou je toch willen knuffelen, zo'n tevreden bekkie daar ga je toch van houden zo lief, AJ en Maja ik heb kippenvel gekregen als ik alles doorleest en de foto's nog maals bekijkt, dank zij jullie inzet zijn daar veel ouders en kinderen heel gelukkig. DANK JULLIE WEL> Piet en Jannie.
  2. Rachel:
    12 maart 2016
    Leuk dat je jullie het zo fantastisch hebben gehad .mooie land vriendelijke mensen.leuk
  3. Greet:
    12 maart 2016
    Geweldig !! Daar ging je voor ! En allemaal super goed gelukt .
    Zoveel blije kinderen !,
    Hele goede thuisreis en ga alvast maar bedenken wat er volgende keer nodig is dan gaan jullie trouwe volgers vast weer meedoen met de nieuwe actie!!!
    Tot morgen !! Zal fijn zijn jullie weer te zien en de verhalen te horen xxxxxxxxxccc
  4. Mady Kelder:
    12 maart 2016
    Ha lieverds,wat hebben jullie een goed werk gedaan.. Goed dat we allemaal hebben kunnen zien waar al het geld naar toe ging.Het was net of ik overal zelf bij was.Zo fijn.
    Nu weer naar huis.Ook weer heerlijk en met een overweldigend gevoel terug naar de hele familie.Goeie reis en veilige thuiskomst en bedankt Maja voor je fantastische schrijfkunst.Tot gauw schattebouten.
    Liefs Mady
  5. Kimberley kelder:
    12 maart 2016
    Lieve tante Maja en ome aartjan, wat was het weer super om jullie verhalen te lezen! En wat een prachtige foto's toch iedere keer weer, dat maakt t echt.
    Wat fijn dat jullie het zo goed hebben gehad, en de kinderen.. Die vergeten jullie vast nooit meer! Voor hun zijn Miss wel gebeden verhoord❤️ Engeltjes!
    Ik wens jullie een hele fijne terugreis, tot snel!
    Liefs Kim
  6. Maja:
    12 maart 2016
    Ahh wat een lieve reacties, dank jullie wel! Ja heel erg mooi om dit voor de kinderen hier te kunnen doen. Uiteraard hebben we ze goed uitgelegd dat dit wel door ons georganiseerd is, en dat wij het komen geven, maar dat dit niet mogelijk was zonder de steun van onze (FB) vrienden, familie, de Wilgenhoek en Leerdammer.