Ocho ocho en Nyepi in Sanur

9 maart 2016 - Sanur, Indonesië

Gisteren uit Sidemen vertrokken om naar onze laatste bestemming Sanur te gaan. Het was erg rustig onderweg omdat de Balinezen even erg druk zijn met de voorbereidingen voor hun Nieuwjaarsfeest oftewel Nyepi. Af en toe kwamen we groepjes mensen tegen, de dames en meisjes  in kleurige sarongs en kabaya's en de mannen meestal met witte bovenkant en zwart witte sarongs. Deze dag gaan ze bij zonsopkomst met zijn alles naar de zee voor de Melasti, een soort reiniging met de nodige gebeden. Wayan wees ons de plek waar hij die ochtend met zijn dorpsgenoten om half 5 al geweest was. Hij had er dus al een hele dag opzitten toen hij ons om 12:00 uur kwam halen.... Het offeren om de goden gunstig te stemmen, bereikt vandaag een van de hoogtepunten. De mensen thuis offeren meestal een kip of een bepaald soort hond (moet bruin zijn met witte rand in zijn nek), als er op een hoger niveau geofferd wordt, is dat een mannetjes speenvarken. En het allerhoogste wat geofferd wordt is, meestal door een heel dorp, een buffel. Wayan wees ons op een altaar waar een groot ingepakt pakket lag, daar zou dan de kop van de geofferde buffel liggen. AJ uit de auto met camera en zie het resultaat bij de foto's. Naast de kop lagen er enkele organen of ingewanden bij en de huid, luguber hoor... Onderweg zagen we de afgelopen tijd bij elk dorp al de grote metershoge figuren en poppen staan. Een beetje zoals bij ons de figuren op de carnavalswagens. Overal werd eraan gewerkt. Het zijn altijd afschrikwekkende figuren, of demonen, het lijkt me vooral voor de kinderen hier eng om te zien. Maar ze zijn het hier blijkbaar allemaal gewend. Het is de bedoeling dat er de avond voor Nyepi een optocht komt waar deze figuren geshowd worden. Ze noemen dit Ocho ocho. In Sanur aangekomen hebben we meteen op het strand 2 fietsen gehuurd omdat Sanur en het pad langs het strand heel geschikt zijn om te fietsen. Af en toe even stoppen voor een drankje en eindigen op een strandbedje, heerlijk! Sanur heeft een gezellig sfeertje met heel veel leuke strandtentjes. Het strand is best mooi alleen het wordt al vroeg eb en toen wij rond 15.00 uur de zee in wilden kwam het water nog maar tot je knieën. Maar het uitzicht met alle vrolijk gekleurde libelle bootjes maakt veel goed.  'S avonds zijn we naar de Ocho ocho optocht gaan kijken. Elke wijk heeft zijn eigen pop of creatie gemaakt. Deze pop is op een stellage van bamboe gemaakt zodat ze hem kunnen dragen. Jammer was wel dat dit commercieel gemaakt wordt hier in Sanur. Maar ja, geef ze eens ongelijk. Er was een parcours uitgezet waarlangs tribunes gemaakt waren en een kaartje kostte rond de 10 euro, voor hier erg veel! Hebben we dus niet gedaan. We hebben een rondje gelopen langs alle poppen en wat foto's gemaakt. Leuk om te zien, vooral ook hoe de kinderen vol vuur lopen te dansen. Opvallend was ook dat er een groepje was die teksten op hun lijf hadden, waarbij er op 1 man zijn rug stond "fuck the Government" heel gewaagd hier!  Het is de bedoeling dat ze met deze poppen en het maken van veel herrie, trommels en vuurwerk, de boze geesten en demonen verjagen. Als ze dan verjaagd zijn, moet het de dag erna stil zijn oftewel dan is het Silentday. Er heerst op heel Bali absolute stilte! Niemand werkt, de toeristen mogen de hotels niet verlaten en er mogen geen lichten branden. Alleen wat kaarsjes. Er landen en stijgen vandaag ook geen vliegtuigen, er is geen verkeer op de weg, bizar toch! Alleen de mensen in de ziekenhuizen werken en natuurlijk het hotelpersoneel, om ons te verzorgen haha. Het wordt echt bloedserieus uitgevoerd. Bij het restaurant hier staat aangegeven dat we voor 18.00 uur gegeten moeten hebben, omdat het anders te donker wordt want er mag geen licht branden in de keuken....moet je je eens voorstellen dat wij zoiets zouden doen, ondenkbaar toch? Het idee is dat de geesten en demonen nu verjaagd zijn maar mochten ze per ongeluk terugkomen, dan zouden ze denken dat het eiland uitgestorven is en afdruipen, want wat je niet ziet en hoort is er niet, toch?

1. Irma:
    9 maart 2016
    Erg he ,alweer bijna voorbij, maar geniet er nog van
  2. Lisa, Steven en Cas:
    9 maart 2016
    Prachtige cultuur!!! I love it geweldig! De foto van dat varken maar niet gekeken... Eet sowieso al geen varken en zou dan helemaal vegetariër worden haha! Geniet van de laatste dagen... En ma je schrijft top
  3. Jannie:
    9 maart 2016
    wat een verhaal heb je geschreven , samen met de foto's heb je een prachtig overzicht van het neypi,met al die kleuren ,wat ik schrijven moet weet ik niet ,maar het is super mooi Maja dank je wel voor al het moois wat we nu mogen meemaken dank zij jou en AJ. gr Piet en Jannie.
  4. Mady Kelder:
    9 maart 2016
    Gelukkig Nieuwjaar daar.Wederom een prachtig verhaal met evenzo schitterende foto's.Beroep gemist!!!
    Dikke kus van ons 3tjes.
  5. Rachel:
    9 maart 2016
    echt mooi om mee te maken. en om te beleven geniet er nog. groetjes