Scooteren in Sidemen en omgeving

31 maart 2017 - Sidemen, Indonesië

Vandaag hebben we via de receptie scooters gehuurd en al vroeg zijn we op pad gegaan. De eerste stop was bij de lokale markt. Deze begint hier al om 04.00 uur! Dus toen wij er rond 09.00 uur aankwamen, waren er al veel mensen weer aan het inpakken. Maar we hebben het staartje meegepakt. Hier doen mensen uit de hele regio hun inkopen dus er was van alles te zien, maar voornamelijk groenten en fruit maar ook bloemen en bananenbladeren voor het maken van offerandes. Verder nog wat kleding. Leuk om te zien is dat de handel vooral door vrouwen gedaan wordt, zowel kopen als verkopen. Hierna weer op de scooter en lekker toeren door deze mooie omgeving. Af en toe voorzichtig een wankele brug over en vaak stoppen bij een mooi uitzicht op de rijstvelden. Ze bewerken het land hier gewoon nog met de hand of met heel simpele werktuigen. Maar bijna iedereen die je passeert lacht of zwaait je vriendelijk toe. Vooral de kinderen vinden het erg leuk om iets in het Engels naar je te roepen. Bij een terras met een mooi uitzicht zijn we even gestopt om wat te drinken. Al gauw kwam er een schattig meisje met een mooie tekening gemaakt door haar broertje. Ze vroeg of wij hem wilden kopen want  ze hadden geld nodig voor school. Uiteraard hebben we hem gekocht. Meteen dook er nog een tante van het meisje op die verkocht lepels en kommetjes van kokosnoot. Ze was alleenstaande en had het ook moeilijk, dus ook nog maar voor 2 euro 2 kokosnoten lepels gekocht. Je doet wat je kan hè. Ze vroeg of ik ook niet wat shirts voor haar had en had wel zin in het hemdje wat ik aanhad. Er zijn wel grenzen hoor, dus vriendelijk afgewimpeld en weer op de scooter. We zagen ook nu weer mensen zichzelf in de rivier wassen. Ook werd de was regelmatig langs de weg in de beek gedaan. Als je dan stopt voor een foto vinden ze dat leuk en zwaaien en lachen ze. Zo leuk, er was een moeder met een meisje bezig, het meisje was haar eigen shirtje aan het boenen, tong uit de mond en gaan.  Het is wel lastig om de weg te vinden. Plaatsnamen worden niet of nauwelijks aangegeven. We probeerden nog het schooltje terug te vinden waar we vorig jaar veel boeken aan geschonken hebben. Hier zijn we toen met de auto met Wayan geweest. We hadden het dorpje na wat zoeken wel gevonden. Maar de school waar we voor stonden leek niet op die we zochten. We snapten er niks van, het was toch Sangkun Gunung? Nou ja dan maar niet. Weer verder en een stop voor een lunch. We bestelden een soepje. Na een paar happen zag ik een grote mier (formaat vlieg) in mijn kom, ik viste hem eruit en dacht nou ja kan gebeuren. Een paar happen later zwom er nog 1 omhoog. Nou toen was ik er klaar mee..... Na nog een klein stukje waren we weer bij het hotel en toen daar nog maar een loempiaatje gegeten: beter! Toen weer even lekker gezwommen en helaas rond 2 uur weer een uurtje regen gehad. We treffen het dit jaar wel wat minder met het weer. Je weet het wel dat je in deze tijd van het jaar nog regen kan verwachten, maar de andere jaren hadden we daar weinig of geen last van. Maar goed, we vermaken ons wel hoor, beetje scrabbelen, beetje lezen, massage, koffie drinken, enz. Morgen nog een lui dagje en dan weer op pad!

1. Greet:
    31 maart 2017
    In de loempia s vallen de mieren niet op
  2. Mady Kelder:
    31 maart 2017
    Jammer dat jullie het schooltje niet hebben kunnen vinden.
    Ja en een beetje "vers" vlees in de soep!!!
    Gelukkig nog een loempia dr achter aan.
    Morgen weer nieuwe dag.Ben weer benieuwd.
  3. Jannie:
    31 maart 2017
    wat heerlijk om door die mooie omgeving heen te scooteren, kan je rustig alles bekijken ,maar over zo'n gammele brug ,dat is bibberen, AJ en Maja wat hebben jullie weer een pracht vakantie met super foto's, gr van Piet en Jannie
  4. Rachel:
    1 april 2017
    Leuk dat jullie met de scooter de omgeving hebben verkent.de mensen staan daar heel vroeg op.leuk hoor al die verhalen
  5. Hans Vlemminx:
    1 april 2017