Terug op Bali: in Sidemen

30 maart 2017 - Sidemen, Indonesië

We hadden boottickets gekocht om rechtstreeks van Gili Meno naar Bali terug te gaan en moesten om 11.00 uur in de haven zijn. Dus wij ons daar gemeld om 10.30 uur en toen werd er al gezegd dat de boot wat later zou zijn. Hoeveel later wisten ze niet, misschien wel 12.00 uur zeiden ze. Wij balen, maar in het mini haventje of eigenlijk is het meer een straat langs het strand waar wat boten liggen, zitten een aantal restaurantjes aan de straatkant en aan de overkant, aan zee dus hebben ze een soort van paviljoentjes gemaakt met een rieten dakje en een verhoging waarop je kan zitten/hangen. Dus wij maar een bakkie koffie besteld en we zaten best lekker. Toen nog wel.... Rond 12.00 uur nog maar eens gevraagd en inmiddels waren er al behoorlijk wat andere mensen die ook tickets voor dezelfde boot hadden. De boot is onderweg was de melding, maar hoe laat hij kwam, wisten ze ook niet. Nou ja, dan maar rond half 1 wat te eten bestellen en maar weer afwachten. Om het half uur gingen wij of de anderen vragen of de boot nou al snel zou komen. Maar er was totaal geen informatie. Ze gaven Bali de schuld en Nyepi. En wij maar wachten. Ik was inmiddels al 3x naar een heel smerig hurktoilet geweest, echt zo vies. Het lukt mij nooit om zo te plassen dat je niet over je voeten heenplast en als het wel lukt, spetter je je benen/voeten wel onder. Je kan niet doortrekken. Naast het hurktoilet staat een grote ton met water met een emmertje erin waarmee je het weg moet spoelen. Die mensen hier doen het anders, zag ik later, die doen hun slippers uit en gaan op blote voeten het hurktoilet in. Dat zag ik toen de wc bezet was. Toen hij klaar was, was het een heel waterballet, volgens mij heeft hij niet alleen zijn voeten gespoeld. En dan die lucht! Gadverdamme, wat voelde ik me vies... En nou snap je waarom je al die vaccinaties nodig hebt... Maar goed eindelijk om 15.15 uur kwam de boot. Hij zat stampensvol, niet normaal, zelfs boven op het dek was het vol met mensen. Maar we waren onderweg. Er werd totaal niks over de vertraging gemeld, ze waren erg gestresst en schreeuwerig tegen iedereen. Natuurlijk ging de bootniet zoals beloofd rechtstreeks, maar we hadden eerst op Gili Air nog een stop en toen nog 1 op Lombok. En weer kwamen er mensen bij. Op sommige rijen stoelen moesten mensen ipv 4 met 5 personen zitten. Gelukkig was er wel airco. Onder het 'genot' van een getoonde film met keihard het geluid aan, bereikten we goddank om half 7 Bali. Hier zat onze trouwe Wayan al uren op ons te wachten... hij was helemaal in Balinese stijl gekleed, compleet met sarong en hoofdbedekking want we zouden een middagje gaan touren en naar een tempel gaan. Daar kwam nu niks van, maar houden we tegoed. Wayan had gehoord dat er normaal 3 boten varen, maar dat er nu maar 1 ingezet was. Lekker slim, want ondanks het laagseizoen is het een bekend gegeven dat heel veel mensen niet met de Nyepi (stiltedag) op Bali willen zijn en dan naar de Gili's gaan. Dus, mocht je ooit naar de Gili's gaan, ga niet met Syntex! Na een klein uurtje in het donker rijden, waren we bij ons geliefde Sawah Indah in Sidemen. Na een hapje en een drankje kwamen we weer een beetje tot onszelf. Nog even lekker in het luxe (warmwater !) bad en toen heerlijk tussen de schone lakens en onder het genot van de geluiden van heel veel krekels, kikkers en af en toe een gekko, heerlijk geslapen. Verder hebben we vandaag heerlijk geluierd bij het mooie zwembad. Dit complex ligt midden tussen de rijstvelden, het voelt alsof je op de set van de Conimex reclame  bent. Echt zo mooi. Het is alleen al heerlijk om alleen maar op je balkon in je luie stoel of bij het zwembad op je ligbed om je heen te kijken. Je raakt niet uitgekeken en je wordt er vanzelf helemaal Zen van. Vanavond hebben we erg lekker gegeten bij een kleine warung die vorig jaar praktisch tegen ons complex aangebouwd is. We zagen dat er 1 tafeltje bezet was, maar toen we bestelden was ineens het tafeltje leeg.  Moesten er 2 meisjes nog wat groenten halen en de rest dook de keuken in. Leuk om te zien en het was erg lekker. Dat is soms toch hoor, bij een kleine warung eet je soms lekkerder dan in een groot restaurant. En voor uiteraard veel minder geld. We werden door de hele familie uitgezwaaid, dat krijg je er ook nog bij!

1. Greet:
    30 maart 2017
    Phoe phoe je leert daar wel wat geduld hebben is !!!
    Wat een dag zeg geen wonder dat je lekker sliep
    Nou maar verder dan lekker mak aan hoor !!
    Nog veel plezier xxxxxxxxxxx
  2. Ria en Kjeld:
    30 maart 2017
    Hoi Aart Jan en Maja, wij genieten van jullie mooie foto's en verhalen! Dank je wel dat jullie dit met ons allemaal willen delen. Veel plezier, geniet van het land met zijn bevolking, maar bovenal van elkaar!
  3. Mady Kelder:
    30 maart 2017
    Bah, die vieze hurktoiletten .Buiten achter een palm zitten of achter een struik is optie?En dan die afgeladen boot.Levensgevaarlijk.Lijkt wel op die bootjes van Afrika naar Italië.Blij dat jullie heelhuids weer op t heerlijke Bali zijn.
  4. Jannie:
    30 maart 2017
    wat een beleving met zo'n volle boot, eerst al zo lang wachten en die vieze wc, maar daarna het warme bad en lekker slapen ,nu weer op pad op jullie geliefde Bali, veel plezier en mooi weer ,groeten van piet en jannie,
  5. Irma:
    Leuk jullie te volgen
    Gaan naar het zelfde adres in sideman. Misschien nog tips
  6. Rachel:
    1 april 2017
    Mooie prachtige foto's je beleeft daar weer wat he
  7. Anja en Roel:
    1 april 2017
    Tjonge zeg, wat een verhaal en wat moet je allemaal doorstaan! Je zou er doodziek van worden. Je zou kleine Cas bij je hebben. Dat wil je echt niet. Gelukkig lekker douchje en schoon jullie mandje in. Geniet en relax!
    Kusss