Snorkelen op Nusa Lembongan en Nusa Penida

1 maart 2016 - Nusa Lembongan, Indonesië

Vanmorgen werden we opgehaald om te gaan snorkelen voor de kust van dit eiland en het eilandje hier vlakbij. Deze trip wordt door ons hotelletje georganiseerd en je vaart dan in zo'n typisch libelle-vormig bootje, met van die lange poten of leggers zeg maar. Het bootje was er voor ons alleen, dus dat was heerlijk. Na een poosje varen zagen we ineens zo'n 5 dolfijnen in de verte zwemmen, af en toe de koppen mooi synchroon onder en boven komen en 1 maakte zelfs een sprong, geweldig natuurlijk dit zo in de natuur te kunnen zien!

De eerste stop was een beetje teleurstellend want er was eigenlijk weinig of niks te zien, weinig of geen koraal en geen enkele vis. Dit blijkt het Mantra-punt te zijn, maar die komen in dit seizoen niet voor, dus was er niks te zien. Waarom zo'n kapitein dan toch hier je te water laat gaan, snap ik ook niet. Het hoort bij de trip en dan stop je daar, echt sloom. Als je dat laat blijken dan lachen ze maar wat. Nou ja, op naar de volgende stop. Hier was veel en mooi koraal te zien, het was echt prachtig. Koraal in allerlei vormen en kleuren. Het water was hier wel een heel stuk kouder, waarschijnlijk dat er daarom bijna geen vissen te zien waren. Dus na een kwartiertje weer de boot in op naar de 3e stop. E

n hier waren we voor gekomen: en mooi koraal en veel soorten vissen. Het was echt genieten. De kapitein gooide een handje brood in het water en meteen waren we omringd door een hele school geel zwarte vissen. AJ heeft ze ook nog gevoerd, ze aten uit zijn hand, haha. Er waren best veel soorten te zien, een soort van grote geel met zwarte maanvissen, veelkleurige papagaaivissen, fisk, dat zijn groenige vissen, lange aalachtige vissen. Kortom vissen in alle kleuren van de regenboog, het was volop genieten. Toen we weer de boot in kwamen en we de kapitein enthousiast vertelden dat er een paar echt grote bij waren, rond de 50 cm of zo, zei hij "ik laat jullie grote vissen zien". Na een poosje varen gooide hij midden op zee (de andere stops waren steeds meer langs de kust) de motor uit. Er lagen wel een paar andere boten en er lagen een paar duikers en snorkelaars in het water. Dus wij er ook uit. Nou toen wisten we niet hoe we het hadden, ik schrok er eerst echt van. Rondom ons zwommen heel grote donkerblauwe en zwarte enorm grote vissen, de meeste van wel 1 meter of meer! En niet een paar, maar wel tussen de 75 en 100, moeilijk te schatten. Ze hadden best enge koppen en hele rijen naar achterliggende tanden. Uiteraard vroeg ik de kapitein een paar keer of het echt niet gevaarlijk was, maar hij zei dat het geen kwaad kon. Nou daar vertrouw je dan maar op. Ze konden ook enorm snel zwemmen, soms uit het niets schoten ze je ineens voorbij. Zoiets hebben we nog nooit meegemaakt, het was spectaculair, maar allebei hadden we het er niet zo op dus na een minuutje of 5 toch maar weer veilig de boot ingeklommen. Bij navraag blijkt het dus de GT Fish oftewel de Giant Trevally Fish te zijn. Ik heb nog even gegoogeld en ze kunnen dus inderdaad tot 1.70 mtr groot worden en 80 kg wegen! Ze hebben alleen haaien en de mens als vijand. Ze worden alleen gevaarlijk als je ze vangt en je ze aan de haak in je boot hebt liggen, Verder blijken ze alleen gevaarlijk als er voer in jouw buurt is en ze denken dat je dat zou willen pakken. Gelukkig gooide onze kapitein hier geen brood..... Na deze enerverende trip hebben we vanmiddag lekker bij het zwembad bij liggen komen.

1. Theo van de Meulengraaf:
    1 maart 2016
    Ziet er allemaal weer fantastisch uit en wat een avontuur!
    Volg jullie op de voet.. Geniet ervan, doe ik ook. :-)
  2. Marie-José:
    1 maart 2016
    Jeetje, wat een spectakel. Ik zou erg bang zijn. Wel weer een hele mooie ervaring. Al deze verhalen bundelen en je kan een boek uitbrengen:) Mooi hoor!
  3. Mady Kelder:
    1 maart 2016
    Alweer een geweldig verhaal.En tis nog echt ook.Prachtige foto's.
    En vanavond Giant Travelly Fish op t menu!!!
  4. Anja en Roel:
    1 maart 2016
    Haiiii, mooi verhaal Maja! ik heb ook even gegoogled...wat een huge vis...nou ik zou het ook niet breed hebben. Prachtige ervaring!