Culinaire Tour per scooter

25 februari 2016 - Jogjakarta, Indonesië

Vandaag een superleuke tour gedaan, een Culinaire Tour per scooter. Er is hier in de stad een leuke organisatie die opgericht is door Belgische reizigers en heet Viavia. Zij maakten zich zorgen over de negatieve invloed van massatoerisme op de omgeving en de lokale inwoners. Zij hadden eigen ideeën om op respectvolle manier met de natuur en de cultuur om te gaan. Inmiddels zijn er 15 van dit soort vestigingen op 4 continenten. Het is een restaurant met een soort van fair trade winkel waar ze ook brood verkopen. Verder is er een ruimte voor de cursussen die ze geven zoals zilverworkshops, yogalessen etc en het is meteen de ruimte vanaf waar ze hun excursies organiseren. Ze bieden leuke alternatieve tours zoals degene die wij vandaag gevolgd hebben. Deze tocht biedt je een kijkje achter de schermen bij het maken van echte Indosnacks en eten. We vertrokken dus op de scooter, AJ bij een jongen genaamd Buduk en ik bij een meisje Nina. Hup daar gingen we dwars door het drukke verkeer van Yogya, het was kicken. In het begin ben je een beetje angstig met al dat voorbijrazende verkeer, maar al gauw went het en begon ik het heel leuk te vinden. De eerste stop was bij een koekjesfabriek waar de meest populaire koekjes van Indonesië gemaakt worden: oleh oleh Bakpia.  Er zaten zo'n 100 meest vrouwen aan lange tafels met de hand van deeg kleine vormpjes te kneden. Wat nou Arbo- regels, ze zitten hier op plastic krukjes, zonder leuning of wat dan ook. Ook viel het mij natuurlijk op, dat ze wel mondkapjes dragen, maar het verder met de hygiene niet zo nauw nemen. Ze droegen niet eens haarnetjes! En dan worden die koekjes dus gewoon met hun blote handen gekneed! Ook mochten bezoekers zoals wij gewoon zonder bescherming in de fabriek. Wat een verschil met Leerdammer! Oh ja, elke vrijdag worden er voor het vrijdaggebed de tafels schoongemaakt en worden alle nagels ter plekke geknipt! Natuurlijk kregen we een doosje mee, maar die laten we maar achter bij het hotel hier, want ik vond het niet zo fris allemaal. Er was ook een winkel bij waar iedereen de koekjes maar ook andere gefrituurde snacks konden kopen. We mochten raden wat er zoal in de plastic zakken zat. Naast allerlei gewone kroepoek eten ze hier dus ook een aantal te ranzige dingen: gefrituurde wormen, koeien-longen, kippentenen, huid van de koe, de laag net onder het leer, bah wat smerig. Hoewel ik eerlijk zeggen moet dat je het gefrituurd niet herkent... Toen weer onze scooter op en op naar een kleine Warung waar Lotek gemaakt wordt, dit is een soort van gado-gado maar dan anders. AJ werd achter de vijzel gezet en mocht de boemboe maken. Er ging maar 1 lombok pepertje in, maar het was me scherp! Wat groenten en rijst erbij en eten maar. Het was heel lekker. Hierna weer op de scooter, we trokken wel bekijks, 2 van de grote Hollanders achterop haha. De volgende stop was een straatje met allerlei winkelstalletjes met alleen maar snacks die kant en klaar verkocht worden, zoals mini loempia's, cakejes in allerlei kleuren, spekkoek, hartig en zoet, noem het maar op, we mochten proeven wat we maar wilden. Toen weer op de scooter naar een restaurant Bu Lies, oftewel bij Lies, waar ze een echt Yogya specialiteit serveerden: Gudek. Dat is een speciale saus, waar ze eendeneieren en zo'n beetje alles van de kip in koken en bakken.  En hier haakten we af, in een bak zag je kippenpoten, echt met de tenen zeg maar er nog aan, kippennekjes met de kopjes er nog aan, Br. Ook bereiden ze in deze saus tempeh en tofu, waar wij beiden ook niet gek op zijn. Dus alleen wat gedronken en bedankt voor het eten. Toen weer op de scooter naar onze laatste stop, het plein voor het paleis van de sultan. Dit is the Place to Be voor de inwoners hier. Op kleden zitten mensen op de grond en drinken ze gemberthee waar ze van alles ingooien, pinda's, croutons, soort van balletjes met een of andere vulling. Dit was redelijk te drinken, maar zelfs deze thee was best spicy. Toen heb ik nog even geprobeerd geblinddoekt tussen 2 grote bomen in een rechte lijn het plein over te steken. Dat is nl. een ritueel wat hier vaak gedaan wordt omdat er ooit een prinses was die een voor haar uitgekozen man niet zag zitten en toen als eis stelde dat hij dat moest kunnen. Nou ik snap dat die beste man afgewezen werd, want ook ik dacht in 1 rechte lijn te lopen maar ging zelfs helemaal buiten de bomen om en dat terwijl ik geen druppel alcohol gedronken had! Wat ook grappig was om te zien is dat er om het plein allemaal met neon verlichte trapauto's type flinstone, rondjes reden. In de "auto's" werden videoclips vertoond, dit is hier helemaal hot. Je zou denken dat vinden alleen kinderen leuk, maar er zaten bijna alleen volwassenen in, haha. Na de thee gingen we weer op de scooter en zat deze leuke trip erop. Het was een superleuke trip, keer wat anders dan de standaard kooklessen. Nu zijn we weer terug in het hotel om ons voor te bereiden op onze nachttreinreis naar Malang.

1. Greet:
    25 februari 2016
    Nou Maja dat is wel weer een uur schrijfwerk !! Jeetje wat ranzig allemaal grrrrr zou weinig meer lusten .
    Maar wel weer een aparte ervaring !!!
    Succes met de treinreis en we horen wel weer of daar ook kippen en zo in zaten !! Wie weet !! Ha ha .
  2. Rachel:
    25 februari 2016
    leuk een keer op de schooter een keer wat anders.
    dan anders.leuk bij de koekjes fabriek.wel leuk om te weten,als wij daar naar toe gaan.
  3. Pierre:
    25 februari 2016
    Jij kan toch vertellen Floortje dessing kan wel met pensioen
  4. Mady Kelder:
    25 februari 2016
    Wat een beestenboel zeg!!
    Wel weer een prachtig verhaal Maja, toppie.
  5. Irma:
    25 februari 2016
    Ja voor zulke ervaringen moet je een eind reizen
  6. Sylvia:
    26 februari 2016
    Wat een geweldige ervaring weer! Viavia heeft echt leuke trips hè, die van ons was toen ook zo leuk, met die paardenkar langs al die kleine industrietjes en rijstvelden! Ze hebben ook zo'n leuk restaurantje! Veel plezier weer in Malang, vonden wij ook erg leuk!
  7. Anja en Roel:
    26 februari 2016
    We keken weer uit naar jullie verhaal! En wat voor een verhaal zeg, zo krijg je toch een goede indruk van het bijzondere leven en eten daar en hoe zij omgaan met de hygiène. Maar...de hele voedingsketen wordt wel gebruikt, niets wordt weggegooid. Oud worden ze daar niet hè...het was weer een fantastische beleving en een mooi verhaal. Op naar jullie volgende beleving. Xx
  8. Lisa, Steven en Cas:
    26 februari 2016
    Hahah briljant! Wat een ervaring had verwacht dat papa het toch wel zou proberen te eten;) neee maar goed ook van niet. Nu nog op naar de bromo vulkaan xxxxxxxxx kus
  9. Ank:
    27 februari 2016
    Weer leuk verteld Maja maar als ik het allemaal zo hoor is er die dag weinig gegeten.☺