Met de trein naar Malang

27 februari 2016 - Malang, Indonesië

Alles is hier bij Het Spoor zoals ze het hier nog steeds met veel ontzag (in het Nerlands) noemen, strikt geregeld. Voor we het perron op mochten werden eerst de kaartjes nog eens gecheckt en na het tonen van de paspoorten mochten we bij de wachtruimte. Om de 10 minuten werden er allerlei boodschappen knal en knalhard door de luidsprekers over de komende en vertrekkende treinen rondgeroepen, het was echt oorverdovend niet normaal. Stipt om 01:05 uur vertrok onze trein. We hadden gehoopt dat we net als in de nachttrein in Thailand, we een eigen coupe met slaapbanken zouden hebben, maar helaas. Er waren in de meest luxe klasse die we konden boeken, de Executif klasse, alleen een soort van luxe vliegtuigstoelen, die wel veel beenruimte hadden en waarvan de leuning naar achteren gezet kon worden. Gelukkig werden er dekentjes uitgereikt want de airco stond op standje vrieskist, echt zo koud brrrr. Het schijnt dat ze dat hier erg luxe vinden, nou voor mij mag die uit. Gelukkig waren we hiervan op de hoogte dus met lange broek en fleecevest aan was het wel te doen. Jammer wel dat ze die felle TL lichten de hele nacht aanhouden. De conducteur kwam, strak in het uniform, hij leek wel een piloot, met assistentie van 2 andere geüniformeerde mannetjes werden de kaartjes geknipt. Ondanks het enorme heen en weer schudden lukte het toch een paar uurtjes te slapen, oordopjes in en welterusten. Voor we het wisten waren de 7 uur om en waren we in Malang. Op naar ons prachtige hotel Tugu Malang. Ik was hiervoor getipt, bedankt Sylvia! en het heeft de verwachtingen overtroffen. Het is een en al gastvrijheid en vriendelijkheid, het is dan ook een 5 sterren hotel. Meestal gunnen we ons 1x per vakantie een wat duurder en luxer hotel en ik kan zeggen, het is het waard. Je weet niet wat je meemaakt. De kamers en het hele hotel is in koloniale stijl ingericht, het is echt een belevenis. Overal waar je loopt kijk je je ogen uit, mooie meubels, schilderijen, beelden, noem maar op. We mochten ondanks het vroege tijdstip gewoon al naar onze kamer voor uiteraard een welkomst drankje met fruitschaaltje. Daarna kregen we een gratis nek en schouder massage! Ook is hier elke middag een gratis high tea, te gek toch? Je merkt hier overal de invloed van de Nederlandse koloniale tijd. In het hotel is een bakkerijtje met winkel waar je allerlei Nederlandse lekkers kan kopen met de Nederlandse namen, Jan Hagel, boterbiesjes, zo grappig! maar ook zijn er heerlijk taartjes voor heel weinig geld, voor 60 cent per stuk!  We hebben al kort een kijkje genomen op de vogeltjesmarkt hier om de hoek. Een beetje zoals in Antwerpen, vogeltjes in allerlei soorten en kleuren maar ook konijnen en katten verkopen ze er. Ook het voer en allerlei insecten (kakkerlakken iek) verkochten ze. We hebben nog een Tour met een becak gedaan, ik vond het voor mijn 'chauffeur' wel een beetje zielig, hij was denk ik wel 80 en zat maar te hijgen, maar ja hij verdiende ook weer wat. We lieten ons door de mooie groene wijk met de oude koloniale huizen rijden, wat een grote mooie huizen hadden die Hollanders hier vroeger! Alle straatnamen zie je met de Nederlandse naam eronder, zo grappig om te zien. We hebben ook bij Toko Oen even wat gedronken, een soort lunchroom helemaal in de sfeer van de jaren 30 waar je groot op de gevel in het Nederlands welkom wordt geheten. Nadat we met verschillende mensen gesproken hebben, hebben we onze trip naar de Bromo vulkaan gecanceld. De vulkaan is 3 maanden geleden nog uitgebarsten, waardoor je hem niet kan en mag beklimmen. Vanwege het regenseizoen is het maar de vraag of je wel een mooie zonsopkomst kan zien, want het kan ook heel erg mistig zijn. Om daar dan 3 uur heen en 3 uur terug voor te rijden.... Dus beslissing gemaakt en we blijven hier een nachtje extra, ook geen straf! En we hebben meteen een reden om nog eens terug te komen!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jannie:
    27 februari 2016
    wat een verschil in cultuur met de vorige foto's,hier kom je echt weer in de groene natuur, zo mooi , ben blij dat jullie nog geslapen hebben in de trein,met herrie en licht ,maar het is goed gelukt heb ik begrepen uit jullie verhaal,
  2. Sylvia:
    29 februari 2016
    Wat een mooi verhaal en prachtige foto's weer! Wat goed dat je die informatie over de Bromo had gekregen, heeft je een teleurstelling en veel reizen bespaard! Fijne reis weer verder, ik ga gauw het volgende verhaal lezen!