Even treinkaartjes regelen

23 februari 2016 - Jogjakarta, Indonesië

Ik had op internet gelezen dat je de treinkaartjes voor de nachttrein die we deze week gaan nemen naar Malang, beter van te voren kan reserveren, bijvoorbeeld door de receptie van je hotel. Dus vroeg ik de receptioniste dit voor ons te regelen, helaas begreep ze me niet helemaal goed, of ik heb het niet duidelijk genoeg uitgelegd, maar het bleek dat ze kaartjes had gereserveerd voor de 25e, terwijl wij de 26e willen vertrekken. Dus vroeg ik haar dit te wijzigen, nou toen kregen we een staaltje bureaucratie te zien, bizar. Om dit te wijzigen moest ik persoonlijk naar het station komen, met paspoort. Eerst moest ik ons boekingsnummer in een moderne computer invoeren, toen werden de treintickets uitgeprint. Vervolgens moest ik hiermee naar loket 1 waar een dame alles in een computer ging invoeren. Toen rolde er een formulier uit wat ik moest ondertekenen en hiermee moest ik naar loket 2 waar ik eerst 12 euro wijzigingskosten moest betalen en toen kreeg ik de nieuwe treinkaartjes wat haar collega van loket 3 eerst grondig controleerde voor ik ze kreeg. Maar goed ook weer geregeld! En een goede les als je zoiets door een ander laat regelen, wees heel duidelijk en schrijf het desnoods op zodat er geen miscommunicatie is